שמירת הזכויות על יצירות ומחקרים בעידן שלנו

0
195
קרדיט:canva

יצירת רושם שישנו קשר בין מוצר או שרות שנותן עסק או אדם אחד לבין מוצר או שירות שנותן עסק או אדם אחר שהוא  בעל מוניטין בתחום ובכך ישנה "רכיבה על הצלחתו" נחשבת גניבת עין. זוהי עוולה מסחרית משום שהינה פוגעת במי שהשקיע בעסק או ביצירה שלו ואחר נהנה מהפירות של יצירתו. היא פוגעת במכירות ולעיתים בטיב המוצר ובכך גם במוניטין של העסק עצמו. פלגיאט היא אחת הדרכים לגניבה כזאת ויכולה להתרחש במגוון הקשרים, כולל עבודה אקדמית, מחקר, יצירה ספרותית ויצירה אומנותית. זה נחשב בדרך כלל כהפרה חמורה של התנהגות אתית ועלול לגרום לתוצאות חמורות, כולל אובדן מוניטין של המפר, עונשים משמעתיים באקדמיה ותביעה משפטית. גם גניבת יצירות שהועלו במרשתת והצגתן ללא   מתן קרדיט נחשבת גניבת עין והמעתיק חשוף לתביעות בעניין הפרת זכויות יוצרים. לעיתים הדבר נעשה שלא בכוונה תחילה אלא מחוסר מודעות לעניין. לכן, אם אתה סטודנט או איש מקצוע ,חשוב לצטט ולייחס כראוי את עבודתם של אחרים ולתת תמיד קרדיט היכן שהשתמשת בחומרים של מישהו אחר, ולאחר שקבלת את הסכמתו של היוצר לשימוש ביצירה.

היסודות עליהם מושתתת עוולת גניבת עין

גניבת עין מושתתת על שני יסודות עיקריים שבעטיים היא נחשבת לעוולה מסחרית:

  • הוכחת מוניטין: מוניטין הוא קניין לכל דבר. בעל עסק או חברה, או לחילופין אמן או חוקר עמלו רבות כדי ששמם יזוהה עם איכות גבוהה בכל תחום בו מדובר. במיוחד כאשר מדובר על חברות מוכרות ובעלות מוניטין גבוה, אפילו קריאה לעסק בשם דומה מאוד, או עיצוב הלוגו בצורה דומה ומטעה נחשבים לגניבת עין. לכן, אדם או תאגיד הבאים לתבוע בגין עוולה זו צריכים להוכיח שאכן צברו את המוניטין שהם טוענים שיש להם.
  • חשש להטעיה: חשד להטעיה וניסיון לקשר בין עסקו או שמו של התובע לבין שמו או עסקו של הנתבע הוא היסוד השני עליו מושתתת גניבת עין. בפסיקה שנתנה בנושא נקבע שעצם מציאת קווי דמיון מהותיים המחברים בין עסקו של התובע לבין זה של הנתבע היא מספיקה. קווי דמיון אלה יכולים להיות על פי מראה, צליל ופרמטרים נוספים המקשרים בין שני העסקים ו/או מוצרים ושירותים שהם מציעים.

לשמור על שמכם ועל זכויותיכם בעזרת עורך דין מומחה בתחום

כאמור צבירת מוניטין ושם אינם עניין של מה בכך. חשיבות העניין מוכחת באמצעות שינוי הקטגוריה אליה משויכת עוולה זו. מפקודת נזיקין הועברה גניבת עין לחוק העוולות המסחריות. כך, אם בעבר חלה גניבת עין לגבי מוצרים גשמיים בלבד, היום היא חלה הן על מוצרים והן על שירותים שמציע אדם ומבוססים על מקצועיות, ניסיון וכישרון. לכן, ישנו בסיס חזק לתביעה במקרה כזה. עו"ד אורלי ספיר סחייק מתמחה בשלל נושאים בתחום זכויות יוצרים, עוולות מסחר ודיני אינטרנט בנוסף להיותה יועצת בלשכת המסחר והעשייה ומרצה בפורומים שונים על שיווק דיגיטלי, ודיני קניין רוחני. ואצלה המקצועיות מגיעה עם נועם, הקשבה וליווי הלקוח באופן אישי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here